Marka, tasarım ve patent başvuruları, marka ve patent vekilleri ve patent ofisleri aracılığı ile yapılmaktadır. Başvurular, kanunlara ve değişikliklere deneyimiyle hakim olan, konusunda uzman vekil aracılığı ile yapıldığında hem doğru şekilde yapılır, hem de süreç doğru şekilde yürütülür.

Bazı firmaların vekilleriyle ve patent ofisleri ile sorunlar yaşadığına tanık oluyoruz. Fakat başvurularında sorun olacağı, takip edilmeyeceği veya başvurularının iptal edilmesi kaygılarını yaşadıkları için farklı bir patent ofisine geçmekten kaçınıyorlar. Türk Patent ve Marka Kurumu’na kayıtlı her vekil, Patent Vekilleri ve Marka Vekilleri Meslek Kuralları ve Disiplin Yönetmeliğine uygun olarak çalışmak zorundadır. Bu yönetmelikte vekillerin müvekkillerine karşı uyması gereken kurallar açıkça belirtilmekte. Bu kurallar çerçevesinde hareket edileceğinden, var olan başvurularla ilgili bir sorun yaşanmayacak ve sistem yeni vekil üzerinden sağlıklı bir şekilde devam edecektir.

Vekille yaşanan sıkıntılarda değiştirilebileceğinin, farklı bir yerden çok daha iyi hizmet alınabileceğinin bilinmesi gerekir. Artık dijitalleşen Türk Patent ve Marka Kurumunun sistemleriyle ve sektörde özel kullanılan programlarla vekil atama yapılması çok daha pratik ve sıkıntısız yürüyor. Programlar kuruma bağlı çalıştığı için vekil değişikliği yapıldığında, program kullanan patent ofisleri, veriyi, kurumdan kendi programına rahatlıkla aktarabiliyor. Sonrasında tüm süreç takipleri, verinin girildiği program vasıtasıyla yapıldığı için başvuru veya tescil sürecinde hiçbir aksaklık yaşanmadan işlemler devam ediyor.

18.05.2017 tarih ve 30070 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Türk Patent ve Marka Kurumu Patent Vekilleri ve Marka Vekilleri Meslek Kuralları ve Disiplin Yönetmeliğinin 5’inci maddesinde belirtilen bu kurallar ve özellikle aşağıdaki maddeler gereği bir vekil değişikliğine gidildiğinde, vekilin bunu anlayışla karşılaması ve gerekli olan tüm bilgi ve belgeleri yeni vekile iletmesi gerekmektedir.

Vekil değişikliği olması durumunda uygulanacaklar da aşağıdaki madde ile belirtilmiştir;

m) Vekil ile takip edilen bir dosyada, başka bir vekilin dosyanın takibi konusunda bir talimat alması halinde, yeni vekil dosyanın takibiyle görevli halihazırdaki vekile yazı ile bilgi verir. Halihazırdaki vekil ise dosyanın takibi için gerekli tüm belgeleri gecikmeden yeni vekile iletir.

Firmaların vekil değişikliğinde yaşadığı kaygılardan biri de verilen sırların veya başvuruya ilişkin bilgilerin başkalarına aktarılacağı veya gizliliğin bozulacağıdır. Bu kaygının da yaşanmaması için Patent Vekilleri ve Marka Vekilleri Meslek Kuralları ve Disiplin Yönetmeliğinin 5 inci maddesi aşağıdaki bendi, firmaların gizliğini her koşulda korumayı amaçlamaktadır;

ğ) Vekil, gerek kendisine tevdi edilen görevleri gerekse başka şekilde öğrenmiş olduğu müvekkile ilişkin bilgileri açıklamamakla ve sır saklamakla yükümlüdür. Vekilin bu sorumluluğu vekâlet ilişkisi sona erdikten sonra da devam eder. Vekilin bu sorumluluğu, müvekkiline karşı olduğu gibi temsil etmediği halde kendisine bilgi vermiş olan kişilere karşı da bulunmaktadır.

Mesleğimiz etik ve disiplin kuralları olan, uyulmadığında disiplin hatta vekillikten men cezası verilen bir meslektir. Müvekkillerin tüm haklarını korumaya yönelik olarak sistem kurulmuştur. Sistemsiz çalışan veya bu kurallara dikkat etmeyen patent ofisleri ile devam etmek zorunda değilsiniz. Kurumun sayfasından vekiller bölümünden şehir seçerek, şehrinizdeki vekilleri bulabilir, site yorumlarını okuyarak daha rahat çalışacağınız vekillerle bağlantıya geçebilirsiniz. Önceki vekilinizle muhatap olmanız da gerekmez, yeni vekil gerekli bilgilendirmeyi önceki vekile yapacaktır. Tescil süreçlerinin ve yapılacak işlemlerin çok önemli olduğunu unutmayın, işinizi güvenilir vekillere emanet edin.